Mannen, verhoog je vruchtbaarheid
Onvruchtbaarheid ligt in 40% van de gevallen bij de man. Om de kans op het verwekken van een kind te vergroten zal een gezond voedingspatroon helpen.
Koffie om de vruchtbaarheid te verhogen
Of koffie drinken slecht is of juist helpt bij de vruchtbaarheid is nog niet helemaal duidelijk. Maar er zijn wel enkele onderzoeken die veronderstellen dat cafeïne de vruchtbaarheid verhoogt. Een Braziliaans onderzoek ondervond dat het sperma van koffiedrinkers beter in staat was om te ‘zwemmen’ waardoor de vruchtbaarheid zou toenemen. De beste gok zou in ieder geval zijn om niet meer dan 2 kopjes koffie per dag te drinken.
Belangrijke voedingsstoffen voor een goede vruchtbaarheid
Het dieet van de man zou net zo gebalanceerd, gevarieerd en voedzaam moeten zijn als dat van de vrouw. Wat specifieke tips voor de mannen zijn:
- Eet voedsel rijk aan vitamine C en andere antioxidanten. Deze voedingsstoffen helpen tegen beschadiging van het sperma en peppen de beweeglijkheid op. Een flink glas sinaasappelsap bevat ongeveer 124 mg. Vitamine C. Probeer toch elke dag minstens 90 mg. binnen te krijgen. En als je rookt, 125 mg.
- Zorg dat je genoeg zink binnen krijgt. Een tekort aan zink kan de hoeveelheid zaad en het testosteronniveau verlagen. Goede bronnen voor je dagelijkse portie zink van 11mg. zijn: oesters, mager rundvlees, donker kippenvlees en bruine bonen.
- Vul je foliumzuur aan. Studies toonden aan dat mannen met een laag niveau van deze vitamine B minder zaad hebben. Foliumzuur zit onder andere in: verrijkte ontbijtgranen, bladgroenten, bonen en sinaasappelsap. Maar een supplement zou geen kwaad kunnen.
- Calcium en vitamine D. Elke dag 1000 mg. calcium en 10 microgram vitamine D kan de vruchtbaarheid van de man ook verhogen, volgens de universiteit van Wisconsin te Madison. Bronnen van calcium zijn: melk, yoghurt en kaas. Vitamine D zit o.a. in melk en zalm.
- Verminder je alcoholconsumptie. Af en toe wat drinken mag natuurlijk gewoon. Maar als je je vruchtbaarheid op een zo hoog mogelijk niveau wil hebben zou je zeker niet elke dag 1 tot 2 glazen wijn of bier moeten drinken. Drank kan het testosteronniveau en de hoeveelheid sperma verlagen.